Saturday 22 June 2013

APA ITU HAK ASASI MANUSIA???

1. Hak asasi manusia merupakan satu konsep yang meliputi setiap bangsa, agama, kepercayaan, budaya, adat dan negara Hak asasi manusia adalah aspirasi setiap individu serta masyarakat yang ingin mengecapi kebahagian dalam kehidupannya. Perkembangan hak asasi manusia dilihat sebagai suatu kepentingan kepada manusia dalam Aspek keselamatan kehidupan Aspek perlindungan diri yang lebih baik

2. What is RIGHT? A right is the legal or moral entitlement to do, or refrain from doing something, or to obtain or refrain from obtaining an action, thing, or recognition in civil society Right serves as rules of interaction between people, and they place constraints and obligations upon the actions of individuals or groups

3. Examples: If one has a right to life, this means that others do not have the liberty to murder him. If one has a right within a society to a free education, this means that other members of that society have an obligation to pay taxes in order to pay the costs of that educational right.

4. Hak adalah suatu nilai yang diinginkan seseorang bagi melindungi dirinya agar dapat memelihara dan meningkatkan kehidupannya dan mengembangkan keperibadiannya (Hakim Stayton) Ia memerlukan suatu interaksi yang tidak berbelah-bahagi di antara individu dan masyarakat. Hak seseorang bagi melakukan sesuatu memperjelaskan adanya kewajipan individu lain dan masyarakat supaya tidak menghalang apa yang dilakukan oleh setiap individu terbabit.

5. Donelly (1985) menggariskan DUA (2) konsep utama hak politik dan signifikasi moral Hak dilihat sebagai suatu kebenaran moral seperti “ianya bukan perkara yang baik untuk dilakukan”. Hak juga dilihat sebagai kelayakan seperti dalam tuntutan.

6. Pengertian hak (dalam Islam) ‘ Hak’ atau ‘haqq’ dalam perkataan Arab bermaksud ‘ fakta yang nyata’ atau ‘kenyataan’ dalam hukum : ‘kebenaran’ atau apa-apa yang berhubungan dengan fakta. Ahmad Jalal Hammad pula melihat ‘hak’, ‘kekuatan’ dan ‘tuntutan’ adalah pengertian lain yang menonjol daripada ‘haqq’.

7. Pengertian hak (A.C Kapur) Hak muncul daripada masyarakat Setiap hak mempunyai tanggungjawab yang tertentu Hak bukanlah suatu tuntutan Hak semestinya bersesuaian dengan kebaikan umum Negara tidak membentuk hak-hak  hanya mengekalkan dan mengkoordinasi hak-hak yang diterima pakai secara sosialnya. Hak mestilah jelas dan tepat terutama dalam mengertikannya. Hak mempunyai kecenderungan berkembang.

8. Haqq dalam bahasa Al-Quran adalah sinonim dengan perkataan ‘kewajipan’. Al-Darini merumuskan definisi ‘haqq’ anugerah khusus atau penguasaan atas sesuatu atau sebuah tuntutan kepada pihak lain yang disahkan oleh syariat dengan tujuan mendapatkan manfaat tertentu Yang penting hak ini akan menjamin kepentingan dan kebajikan umat Islam seluruhnya.

No comments:

Post a Comment